17.2.2014

Herkuttelulakko


Miljoona kertaa oon päättänyt, että nyt loppu herkuttelu ja tv:n ääressä napostelu, mutta joka kerta on tullut ratkettua. Tämä ns. lakko on kestänyt muutamasta päivästä ehkä muutamaan viikkoon. Oon myös yrittänyt pitää ruokapäiväkirjaa, mutta sekään ei tuntunut onnistuvan. Olen taas päättänyt, että nyt alkaa taas herkuttelulakko. Haluan oikeasti saada tämän mun pömppömasun pois ja pelkkä treenaaminen ei riitä. Myös ruokavalio on laitettava kuntoon eli nyt alan tarkkailemaan syömistäni. Tänään kauppaan mennessä olin aika huolella miettinyt mitä ostan ja pysyinkin niissä suunnitelmissa. Mukaan tarttui hedelmiä, kasviksia, lihaa, kalaa, perunaa, riisiä, raejuustoa, maitorahkaa ym. En ole oikein koskaan oppinut syömään kalaa, mutta nyt yritän syödä sitä edes kerran viikossa. Tälle viikolla kertoja tulee jopa kaksi! Maitorahka on myös hieman uusi tuttavuus. Siihen on helppo yhdistellä erimerkiksi eri hedelmiä, mysliä, pähkinöitä... Lista on varmaankin loputon. Ei mulla ole koskaan niinkään ollut ongelmia normaalin syömisen suhteen eli lautaselta löytyy kyllä kaikkea. Vaan tämä herkuttelu se ongelma on ollut. Telkkariakaan ei voi katsoa ilman että sohvalle ottaa mukaan jotain naposteltavaa. Nyt yritän tätä napostelua vähentää ja lopulta jopa jättää kokonaan pois ja korvaan normaalit herkut hedelmillä ja kasviksilla, jos on pakko jotain napostella.



Mun ruokailuajat on niin vaihtelevat, että sekin hieman vaikeuttaa tätä prosessia. Kolmivuorotyö sekoittaa kaiken. Varsinkin yövuorot. Kroppa menee täysin sekaisin ja palautumisessa kestää päiviä. Oon aiemmin ollut myös tosi huono aamupalansyöjä, mutta nyt olen oppinut syömään hieman isompia ja ravitsevampia aamupaloja kun pieni jogurtti. Sillä on yleensä tullut elettyä jopa 10 tuntia, koska aika usein töissä en kerkeä syömään, joten syön vasta kotiin tultua. Nyt olisi tavoitteeta saada jonkinlainen rytmi myös syömiseen, jotta se himo naposteluun jäisi pois ja saisin enemmän energiaa päiviini.


Löytyykö sieltä muita herkkulakon alottaneita? Olisi ihanaa, jos jollakin olisi jotain vinkkejä, jotka helpottaisivat tätä prosessia! :)

Kuvat We Heart It.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi! :)